Pentru a fi recunoscute in strainatate, actele emise de autoritati din Romania trebuie fie apostilate, fie supralegalizate

Atat apostila cat si supralegalizarea sunt proceduri care au ca scop certificarea faptului ca actul in cauza este emis cu respectarea legilor in vigoare in Romania, este original si poate produce efecte juridice depline. Diferenta dintre aceste proceduri este deci nu de scop, ci de implementare a mecanismului prin care se atinge scopul anterior definit.
  • in cazul in care actul romanesc trebuie folosit intr-un stat semnatar al conventiei de la Haga din 1961, atunci se aplica procedura APOSTILARII
  • in cazul in care actul romanesc trebuie folosit intr-un stat care NU este semnatar al conventiei de la Haga, atunci se aplica procedura SUPRALEGALIZARII
Principala diferenta intre aceste proceduri consta in institutiile care sunt autorizate sa realizeze apostilarea, respectiv supralegalizarea.
  • Autoritatile competente in aplicarea apostilei sunt:
    • Camera Notarilor Publici pentru acte notariale sub forma înscrisurilor, contractelor etc autentice, cu data certă, cu legalizare de semnătură, traduceri legalizate;
    • Tribunalul pentru hotărâri judecătoreşti, acte esmise de executori judecatoresti și actele originale emise de Registrul Comerţului sau alte institutii aflate sub autoritatea Tribunalului;
    • Institutia Prefectului (Prefectura - prin Biroul Apostila) pentru documentele administrative (acte de stare civila, de studii, de munca etc).
  • Autoritatile competente in aplicarea supralegalizarii sunt:
    • Camera Notarilor Publici pentru acte notariale sub forma înscrisurilor, contractelor etc autentice, cu data certă, cu legalizare de semnătură, traduceri legalizate;
    • Ministerul Justitiei pentru hotărâri judecătoreşti, acte esmise de executori judecatoresti și actele originale emise de Registrul Comerţului sau alte institutii aflate sub autoritatea Tribunalului;
    • Ministerul Afacerilor Externe pentru documentele administrative (acte de stare civila, de studii, de munca etc).
    • Misiunea diplomatică sau oficiul consular al statului respectiv în Romania

Caracteristica procedurii supralegalizării o reprezintă certificarea actului din „verigă în verigă”, adică cu respectarea etapelor succesive de verificare a documentului, fiind o procedură greoaie menita sa asigure credibilitatea originii documentului. Dupa certificarea de catre institutiile competente nationale ale statului de origine al documentului, acesta se trimite spre certificarea finala catre misiunea diplomatică sau oficiul consular al statului respectiv în Romania. in cazul supralegalizarii, de obicei, ultimul pas implică supralegalizarea finală de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al statului respectiv în Romania.

Odată cu intensificarea raporturilor economice, sociale și de muncă dintre state, a apărut necesitatea unei proceduri noi, mai suple și mai unitare: Apostila, prin care se reduce procesul certificarii credibilitatii documentului la o singură formalitate, realizata dintr-un singur pas de catre autoritatea competenta din tara de origine a documentului, fara a mai fi necesara certificarea de catre misiunea diplomatică sau oficiul consular al statului respectiv în Romania. Procedura Apostilarii a luat naștere prin adoptarea Convenției de la Haga din 5 octombrie 1961 cu privire la suprimarea cerinței supralegalizării actelor oficiale străine. Apostila se poate aplica doar in cazul circulatiei documentelor intre state semnatare ale Conventiei.

Pentru a culege mai multe informatii Agentia Imobiliara TryiT va recomanda sa accesati site-ul dedicat Conventiei de la Haga -1961:
Pentru a vedea lista de state semnatare a Conventiei de la Haga, Agentia Imobiliara TryiT va recomanda acest link: Lista state semnatare a Conventiei de la Haga-1961